Välkommen!

I snart 30 år har Stig Wiklund varit verksam som mental tränare/coach och föreläsare . Flera av de som Stig har jobbat med har tagit väldigt många SM, OS- och VM-medaljer. Sammantaget har det blivit över 200 medaljer varav 50 guld!

Stig jobbar med att bygga personliga mästare och mästerliga team. Och det har blivit väldigt bra och framgångsrika resultat. 10 idrottare som Stig jobbar med nu är bland de bästa i världen i sina discipliner. 

Stig jobbar även som mental tränare/personlig coach åt kommunalråd, riksdagsledamöter, chefer, småföretagare, entreprenörer, företagsledare och förtroendevalda.

Stig coachar även arbetsplatser, företag och grupper, sedan 2004 jobbar han bl a med ICA Rosen i Nyland, som har fått många priser och han jobbar även sedan 2004 med travteam Robert Bergh som är i topp i Sverige.

Stig, när han jobbade som regionchef på LRF Västernorrland, byggde tillsammans med medarbetarna på LRF byggt upp Den goda arbetsplatsen, både på Rossö Gård i Nyland och Bollsta Herrgård i Ångermanland, som har fått utmärkelse i Sveriges bästa arbetsplats.

Stig är även en uppskattad föreläsare som blandar både humor och allvar. Han brukar prata om se möjligheterna och inte problemen, mental träning, det coachande förhållningssättet, inspiration, motivation, att jobba med mål som ger mästerliga resultat, konsten att bygga mästerliga team och arbetsplatser, teamcoaching mm 

Stig har också föreläsningar tillsammans med VM-hjälten och skidkungen Johan Olsson, som tagit 14 VM- och OS-medaljer varav 4 guld. Stig och Johan har jobbat ihop i över 13 år. Johan och Stig vill berätta, inspirera och föreläsa om hur du kan välja eget spår, vara bäst när det gäller. Att ha rätt mental inställning både på idrottsarenan och utanför. Mentala verktyg både i motgång och framgång. De har också skrivit två böcker tillsammans.

Under de senaste åren har det publicerats närmare 200 artiklar och flera TV- och radioinslag om Stig och hans mentala coacharbete!

Stig har också skrivit tre böcker om mental träning/coaching de senaste åren. Det är Vägen tillbaka med en av världens bästa skidskyttar genom tiderna, Helena Ekholm, och boken Våga välja eget spår med OS-guldmedaljörerna Anna och Johan Olsson. Det tredje boken som kom ut i september 2015 är Huvudrätt – mental träning för alla, tillsammans med VM-hjälten Johan Olsson och världsauktoriteten inom mental träning Lars-Eric Uneståhl! 

 

Dagens citat

Låt inte gårdagen ta för stor del av dagen.

Kinesiskt ordspråk

Bloggen

  • Date:
    oktober 15, 2018

    KONSTEN ATT BYGGA EN MÄSTARE

    Här kommer det 20:e inlägget kring hur man bygger en mästare. Förra söndagen var det fokus på tankar. Vi fortsätter även denna söndag med tankar. Tankar är så viktiga i våra liv och påverkar oss hela tiden medvetet och omedvetet. Vill man förändra sina tankar är det viktigt att bli medveten om sitt tankemönster. Hur tänker du egentligen i olika situationer? Har du lättare att tänka negativa tankar än positiva? Tänker du ofta negativa tankar? Har du negativa tankar om dig själv? Fundera också på vad är det första du tänker på morgonen? Vad är det sista du tänker innan du går och lägger dig?

    Skriv gärna ner varje kväll i några veckor hur du tänker enligt ovan. Detta för att få en bild av ditt tankemönster. Reflektera gärna lite hur du tänker och varför. Och hur du egentligen vill tänka!

  • Date:
    oktober 15, 2018

    NU HAR JAG SPRÄNGT EN MENTAL GRÄNS

    Idag sprängde jag en mental gräns. Jag har nämligen passerat 150 mil rullskidor under en säsong. Så långt har jag aldrig tidigare åkt, nu har jag gjort det! Det känns inspirerande att ha utmanat bekvämlighetszonen ordentligt och sprängt en mental gräns. Det är verkligen värt att fira!!!

  • Date:
    september 30, 2018

    ÅTERHÄMTNING

    Här kommer nya resonemang kring hur man bygger en mästare. Förra söndag tog jag upp vikten att av att varje dag träna avslappning. En annan mycket viktig sak är återhämtning.

    Att återhämta sig fysiskt och mentalt är en av de absoluta grundförutsättningarna, för att vi ska orka med de krav vi ställs inför. Visst är det bra att du vill prestera på hög nivå, men för att det ska vara möjligt på lång sikt måste du se återhämtningen som en väsentlig del av prestationen. De flesta ser det som självklart att man måste vila efter ett fysiskt träningspass – men lika självklart borde det vara att man återhämtar sig efter mental ansträngning. En helt avgörande del, både i hur vi presterar och vår hälsa, är hur vi återhämtar oss. Det finns idag mängder av forskning som visar på betydelsen av att skifta mellan aktivitet och återhämtning, för att förebygga stress och vara bäst när det gäller.